Prije tri godine prilikom posjeta Stockholmu posjetio sam i showroom švedskog brenda Gärsnäs, a koji je, sjećam se, ostavio vrlo jak dojam na mene. Nalazio se na trećem katu zgrade u staroj jezgri (Gamla stanu) i imao predivan pogled na more i susjedni otočić Skeppsholmen.
Prošla godina bila je godina promjena pa je tako, između ostalog brend promijenio adresu, a ove godine slave svoj 130-i rođendan.
Odmah iza muzeja moderne umjetnosti na otoku Skeppsholmen u Stockholmu nalazi se zgrada nekoć poznata kao Guardhouse ili East Administrative Office koju je projektirao Victor Ringheim, a izgrađena je 1862.–64. kao kancelarija za mornaričko pristanište. Sa zanimljivim vratima od kovanog željeza i malim tornjem na sredini krova na kojemu je sat, zgrada je bila dio ulaza u dokove i koristila se do 1969. godine, kada su preselili na novu lokaciju.
Pedeset godina kasnije zgrada opet blista i to zahvaljujući sveobuhvatnoj obnovi koju je vodila dizajnerica interijera Lotta Agaton, pod budnim nadzorom Nacionalnog odbora za imovinu Švedske.
Danas je poznata je pod nazivom House of Gärsnäs i mjesto je susreta dizajnera, arhitekata i svih zainteresiranih za lijep i funkcionalan dizajn.
“Tražili smo savršeno mjesto; vlastitu kuću na jedinstvenoj lokaciji gdje možemo spojiti izložbeni prostor i trgovinu, okruženje u kojem možemo prikazati naš namještaj u kontekstu s drugim materijalima, tekstilom, tepisima, staklom i umjetnošću,” kaže Dag Klockby, izvršni direktor i jedan od vlasnika tvrtke Gärsnäs, koja ima svoju tvornicu u Österlenu, u južnoj Švedskoj.
U kući Gärsnäs, svaka od različitih soba ima drugačiji karakter: dnevna soba, kuhinja, studio, galerija, sve s Gärsnäs stolicama, sofama i stolovima. Nadalje, postoji tekstilna komora i soba za istraživanje materijala.
“Proizvođači danas moraju sami ispričati svoje priče. Ovdje možemo govoriti o vlastitoj povijesti i pokazati sve komponente koje čine Gärsnäs: proizvodnju, održivost i ponovnu upotrebu.”
“Oživljavamo naš kreativni kapacitet u jednoj kući, temeljen na snovima o boljem životnom okruženju za sve.
Ne bavimo se prolaznim trendovima već razmišljamo i promišljamo ekološki, a mislimo da bi tako trebali svi – potrošači, kao i proizvođači. Moramo biti sigurni da proizvodimo proizvode koji su kvalitetni i dugovječni i da to radimo mirne savjesti.” kaže Anna Klockby.
Namještaj izrađuju od 1893. godine i među rijetkima su koji su opstali tako dugo na tržištu. “Dio smo kulturne baštine” – kaže Anna Klockby, suvlasnica zajedno s Åkeom Axelssonom, njezinim ocem i jednim od najpoznatijih švedskih arhitekata i dizajnera namještaja.
Surađuju s odabranom grupom dizajnera, uključujući Färg & Blanche, Davida Ericssona, Pierra Sindre, TAF Studia, Nine Jobs i Davida Regestama.
Ono što mene osobno fascinira kod ovog brenda je ekološki aspekt.
Mnogi dizajni Åkea Axelssona ostali su u proizvodnji desetljećima (do danas) i pokazuju nam održiv dizajn.
Prema Gärsnäs viziji, tvrtka će do 2030. godine biti ugljično neutralna.
A zanimljiva mi je i ponovna upotreba i obnova starijih Gärsnäs modela – koje moderniziraju bojom i novim tkaninama, a kako kažu, to im postaje sve važniji segment posla.
Na kraju svega mogu samo reći da jedva čekam sve ovo vidjeti uživo, do tada možemo svi skupa diviti se fotografijama Pie Ulin.
Fotografije njihovog showrooma na Gamla Stanu u Stockholmu iz 2019. (privatni album)
interior concept and styling | Lotta Agaton Interiors / IG
photography | Pia Ulin
Leave a Reply